Detta förväntar besökarna av din webbplats

När man försöker att optimera sin webbplats kan det vara bra att veta om vad besökarna kommer att förvänta sig av hemsidan. Vill du också kunna optimera din hemsida? Här är några viktiga saker som kan hjälpa dig att göra dina besökare nöjda under sina besök.

En lättanvänd sida

Ju lättare en webbplats är att använda desto mer aktivitet kommer den att få. Vi har alla besökt hemsidor som har varit riktigt svåra att navigera i. Många gånger väljer vi att bara stänga ner dessa sidor och besöka någon annan, mer lättanvänd sida istället.

Undvik att lägga in allt för många onödigheter på webbplatsen. Skala bort det som inte behövs. Ju renare och tydligare hemsidan är desto mer lättanvänd är den. Klottriga hemsidor är aldrig bra. De känns ofta oseriösa och oprofessionella. Håll därför din hemsida fri från onödiga bilder, länkar eller klumpar av text.

Tillgänglig information

Se alltid till att all information är lätt att hitta. Om besökaren till exempel vill läsa om bra aktier måste den informationen vara lätt att finna. Om informationen hen söker är svår att hitta kommer hen antagligen att tröttna och fortsätta vidare till en annan sida. Därför är det viktigt att förtydliga alla flikar och länkar på webbplatsen så att alla besökare lätt kan hitta det de är ute efter.

webbplats-information


Besökarna ska snabbt kunna se på sidan vart de ska klicka för att ta sig vidare till den information de behöver. Tydliga rubriker, flikar och liknande är det du vill gå efter först och främst.

Snabb respons

Om besökarna försöker kontakta dig bör du alltid svara dem så fort som möjligt. Ju längre tid en besökare måste vänta på svar, desto större blir risken att de tröttnar på dig och din sida. Var tillgängligt så ofta det går. Om du själv inte har möjlighet att svara på mejl, chattmeddelanden eller liknande bör du anställa andra som kan göra det åt dig. Detta kräver ju såklart lite extra resurser, men det är verkligen värt att investera i om man vill få till en optimerad webbplats.

En hemsida som svarar snabbt på frågor och funderingar får ofta ett riktigt gott rykte bland besökarna. Ryktet sprider sig snabbt. Detsamma gäller om du inte är speciellt svar på att svara. Då tar det inte lång tid innan dåliga rykten börjar spridas. Man ska verkligen inte strunta i denna viktiga del.

 

Bra service

Snabb respons är bara en del i servicen. Det finns andra servicerelaterade saker som besökarna på din webbplats kommer att förvänta. De kommer bland annat förvänta att du håller en god ton med dem. Var alltid så trevlig som möjligt och försök alltid att göra det bästa av situationen. Även om en besökare beter sig ganska dåligt bör du absolut inte bete dig dåligt tillbaka. Föregå med gott exempel och försök att vara så professionell som du bara kan.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *